En blogg från SKL

It-tempen för skola och förskola

Skellefteå resonerar LIKA

Ett gästinlägg från skolchef, IKT-utvecklare och rektor i Skellefteå

”Det är klart att jag har varit medveten om att det är stora skillnader mellan skolorna när det gäller hur datorer används i undervisningen.  Men med LIKA blev det så tydligt.  Att kunna jämföra alla grundskolor inom kommunen gjorde att det på ett konkret sätt blev uppenbart vad vi måste fokusera på från förvaltningens håll.  Jag bestämde mig tidigt för att min verksamhet skulle gå ”all-in” så därför genomfördes även diskussions-workshops utifrån LIKA med en grupp pedagoger på varje skola. Detta för att få en ännu tydligare helhetsbild över vart vi är och hur vi kan gå framåt.  Och att använda LIKA med jämna mellanrum gör att det blir en bra uppföljning på att vi verkligen hela tiden går framåt. ”

Skelleftea1/Jan Söderström, För-och Grundskolechef

—-

”Det är jag och fyra förstelärare i Digitala lärmiljöer som turas om att vara workshopledare.  Rektor ansvarar för att tillhandahålla diskussionslystna pedagoger, både vana och ovana användare av digitala verktyg. Under tillfället diskuterar vi inte skolans handlingsplan, utan kartlägger nuläge och förslag på förbättringar. För att workshoparna ska bli likvärdiga har vi skapat en mall som vi följer, där utgångspunken är några av frågeställningarna från LIKA. Vi har mött många fantastiskt engagerade pedagoger och det har varit intensiva diskussioner. Jag har fått med mig väldigt många kloka tankar, och förslag på förbättringar som skulle underlätta för den pedagogiska verksamheten. Dessa tankar sammanställs i ett dokument som rektorerna får som komplement till sin handlingsplan, och jag får ytterligare ett underlag till vad jag bör fokusera på ur ett övergripande perspektiv.”

Skelleftea2

/Magdalena Kågström, IKT-utvecklare, För-  och Grundskola.

”Utan kompass så går man lätt vilse, eller ännu värre, man antar att man inte är vilse och fortsätter framåt fastän man egentligen går i cirklar. När vi då fick börja använda oss av LIKA så var det för mig glädjande, inte minst för mig som rektor så är det lättatt gå bort mig i all utveckling som sker, och kanske inte sker. När vi då genomfört första kartläggningen så fick vi både bekräftat saker vi hade på känn men desto bättre fick vi upp ögonen på saker vi inte visste att vi behövde veta. Att det dessutom är ett arbete som både kartlägger och samtidigt kan leda oss till goda tips, tankar och idéer om vad vi behöver arbeta vidare med är ju i sig fantastiskt. Oftast kan vi finna styrka i olikheten men i detta låter jag inte detta projekt vila, då det är alltför olika, både inom skolorna, mellan skolorna och mellan kommunerna. Det behöver bli mer LIKA och en god väg att gå är såklart att veta vad vi gör och sedan sätta det i en referensram. Heja heja! Framåt ska vi!”

Skelleftea3

/Nicklas Brorsson, Rektor Kanalskolan

Dela gärna!

Författare:
Kommentarer: 1
Kategori: Införande Om verktyget
Etiketter: , , ,

En kommentar på “Skellefteå resonerar LIKA”

  1. 2015-02-19 11:30
    Skrivet av
    Arbetet efter LIKA-värderingen |

    […] Skellefteå resonerar LIKA Handfasta tips från Värmdö LIKA-strategi Kristinehamn LIKA-snack och verkstad LIKA-snack och verkstad 2 […]

skl logotyp