En blogg från SKL

It-tempen för skola och förskola

eBlomlådan har fått en bebis…

…och bebisen heter LIKA.

(Gästinlägg av Björn Söderlund, IT-strateg, Lidingö)

Förra veckan ägnade jag två dagars arbete åt att utveckla eBlomlådan, ett verktyg som syftar till att stimulera utveckling av eFörvaltningen i Sveriges kommuner. Jag har varit med från början i det projektet och för en tid sedan hade jag förmånen att få initiera en sorts fortsättning, en avknoppning på arbetet tillsammans med Fredrik och Johanna, två fantastiska kollegor  (båda pedagoger i grunden) och det var att ta fram en ”eBlomlåda för skolan”.

Men var kommer det ifrån och behövs det verktyg som eBlomlådan och LIKA?

Tja…strategier, arbetsgrupper, enskilda initiativ, eldsjälar, teknikfokusering – är det vad som skapar utveckling? Om inte, hur kommer vi från det? Hur kombinerar vi det? Och hur gör vi det enkelt? Hur går vi från snackeverkstad till verkstad? Från problematiserande till genomförande?

  • Tänk om vi hade ett stöd som stöttade oss i att IT i skolan inte bara handlade om iPads, pengar, trender, attityder, Open Source, appar, portaler, nätmobbning, enskilda uppfattningar, modern pedagogik, läraren, eleven, föräldern, inloggning, ytterligare ett IT-system eller en pryl eller drivna teknikfokuserade pedagoger, ASL och flippade klassrum? Tänk om vi hade en modell som inte bara fångar det ena eller andra, utan faktiskt hjälpte oss att inse att verksamhetsutveckling med stöd av IT innehåller alla dessa saker? Jepp- även i skolan!
  • Tänk om vi kunde ge tungt belastade rektorer ett stöd som gjorde att de kunde fokusera på hur de skulle göra, istället för att slängas mellan hagelskurar om vad som skulle göras?
  • Tänk om stödet kunde lotsa oss i att utveckling är en process. Steg för steg. Och att allt inte händer genom ”den stora reformen/projektet/strategin”?
  • Tänk om vi kunde göra det svåra lättare….istället för svårare?
  • Tänk om vi kunde skapa en handlingsplan för IT-utveckling på 10 minuter.

Utifrån eBlomlådan och arbete med informationssäkerhet föddes idén till något vi kallade ”IT-tempen”. Den gick ut på att, enligt eBlomlådans bastänk kring självvärdering (”hjälp mig strukturera vad jag behöver göra!”), hjälpa rektorn att driva verksamhetsutveckling med stöd av IT.

Men IT-tempen tog eBlomlåde-tänket ett steg till, för vi ville även generera handlingsplanen, inte stanna efter värderingen. Vi ville göra jobbet lättare för rektorn. Och vi ville samtidigt få en bra uppfattning om de gemensamma utmaningarna för att förstå var centrala insatser kunde göras.

I arbetet med att ta fram IT-tempen möttes två ganska olika kommuner, med på pappret (…eller ska vi säga digitalt?) helt olika utgångslägen. Lidingö med en lång digitaliseringsresa framför sig och Lund med en IKT-strategi man började känna var genomförd och i behov av utvärdering. I det märkte vi att vi ändå delade flera utmaningar. Så vi drog igång arbetet att knäcka dessa. Gemensamt. Genom att fokusera på de 80% som var LIKA och tona ner det som var specifikt. Genom att plöja igenom flera andra modeller, idéer, rapporter, utvärderingar, leverantörskoncept försöka hitta vad som var viktigt. Fånga flera perspektiv. Konkretisera. Svara på frågan ”men vad ska jag göra?”

Med insatta, kloka, pragmatiska och inte minst positiva IT-samordnare, rektorer och IT-pedagoger växte modellen fram och testades. Kriterier och koncept utvecklades. Hela tiden med regeln att det ska vara lättare. Lättare genom konkret, men inte nödvändigtvis genom detalj. Mottagandet var överraskande och översvallande. Behovet bekräftades. Intresset växte. Snöbollen växte.

Mitt i allt detta dök SKL och regeringssamarbetet upp och vi såg att det som skulle göras där ju var ganska precis det vi gjorde! Vi räckte upp handen, gick fram till katedern och SKL sydde ihop en grupp med ytterligare expertis från flera viktiga spelare. Samtidigt jobbade vi i Lund och Lidingö vidare med att provtrycka modellen och körde igenom den på i princip alla våra skolor.

Nu vill jag se bebisen LIKA växa upp, ta sig igenom förskolan, grundskolan och gymnasiet. Jag vill se LIKA bli tonåring och sedan försvinna ut i yrkeslivet. Gärna med bra betyg. Men i alla fall så den klarar sig att stå på egna ben genom att vi faktiskt gör det lättare att vara rektor i en digitaliserad skola, inte svårare. Och till slut landa i effekten att IT faktiskt är en naturaliserad del även i skolan.

Ursäkta språket – men jäklar vad det här är spännande!Bjorn2

/Björn

Dela gärna!

Författare:
Kommentarer: 3
Kategori: Allmänt Om modellen
Etiketter: , ,

3 Kommentarer på “eBlomlådan har fått en bebis…”

  1. 2014-02-10 13:34
    Skrivet av
    Jonatan

    Väl skrivet, Björn! Det känns som det här är ett verktyg som många skolor behöver. Fortsätt gärna att skriva om hur progressionen går – det här är väldigt spännande att följa!

  2. 2014-02-10 14:00
    Skrivet av
    Björn Söderlund

    Hej Jonatan! Tackar! Jag håller fullständigt med och jag lovar fortsätta uppdateringar även om jag inte är så bra på bloggande :-). Vi är på väg in i uppföljningen nu under våren och det är då det blir väldigt spännande att prova vår uthållighet så detta inte blir ytterligare en enkät, en hyllvärmare eller en tom strategi. Och det känns som om förutsättningarna är goda för att det faktiskt ska bli verkstad! :-)

  3. 2014-02-10 10:15
    Skrivet av
    eBlomlådan ver 3.0 och LIKA |

    […] att kopplingen mellan eBlomlådan och LIKA (den har nämnts tidigare, bl.a. i gästinlägget här: eBlomlådan har fått en bebis) nu har blivit ännu tydligare. Vill man som kommun ta ett helhetsgrepp kring eFörvaltning och […]

skl logotyp